آشنایی با تجهیزات ارتودنسی

آشنایی با تجهیزات ارتودنسی

محتوای جدول

با تجهیزات ارتودنسی در این مطلب آشنا شوید

زیبایی چهره و دندان‌ها ارتباط مستقیمی بر اعتماد به نفس فرد و روابط اجتماعی او دارد. ارتودنسی یکی از شیوه‌های رایج ایجاد طرح لبخند زیبا در حرفه دندانپزشکی است. معمولا در این روش از لوازم و تجهیزات خاصی استفاده می‌کنند. آشنایی با تجهیزات ارتودنسی برای بسیاری از افراد جالب است به همین جهت ما در این مقاله از سایت دکتر حسین بهمنی می‌خواهیم در مورد تجهیزات ارتودنسی بیشتر صحبت کنیم.

انواع دستگاه‌ها و تجهیزات ارتودنسی

دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده در ارتودنسی بسیار زیاد هستند که ما در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

براکت ارتودنسی

به نگین‌هایی که بر روی دندان‌ها در زمان ارتودنسی نصب می‌شوند براکت می‌گویند. یکی از وظایف براکت‌ها حرکت و انتقال نیرو به دندان‌ها است. براکت‌ها انواع و اقسام گوناگونی دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • براکت ثابت فلزی
  • براکت ثابت پلاستیکی
  • براکت ثابت سرامیکی

سیم ارتودنسی

سیم ارتودنسی در حرکت دندان‌ها به صورت صحیح بسیار تاثیرگذار است. معمولا این وظیفه را این سیم‌ها با وارد کردن یک فشار ملایم به دندان‌ها و براکت‌ها انجام می‌دهند. این سیم‌ها در طول مدت درمان چندین مرتبه تعویض می‌گردند.

بند

بند در واقع حلقه‌های فلزی هستند که به دندان‌های آسیاب اتصال پیدا می‌کنند. اندازه این بند‌ها متنوع است و معمولا ارتودنتیست با توجه به اندازه دندان‌های بیمار اندازه این بند‌ها را تعیین می‌کند. بندها معمولا باید در جای خود ثابت باقی بمانند به همین دلیل دندانپزشکان از نوعی چسب برای ثبات این بندها استفاده می‌کنند. این چسب‌ها هیچگونه عوارض جانبی برای دندان‌ها ندارند.

هوک یا قلاب

قلاب یا هوک قلاب‌های فلزی هستند که در گوشه براکت‌ها وجود دارند. این هوک‌ها در دو نوع ثابت و متحرک هستند. در اکثر اوقات قلاب‌ها را جزئی از براکت‌ها می‌دانند.

بایت توربو

به دکمه فلزی که پشت دندان‌های جلو و یا عقب فک بالا قرار گرفته‌اند بایت توربو می‌گویند. این دکمه‌ها باعث می‌شوند که فک‌ها بیش از حد در یکدیگر فرو نروند.

کش ارتودنسی

یکی دیگر از تجهیزات ارتودنسی کش‌ها هستند که معمولا سه نوع بوده که عبارتند از:

  • اورینگ: این نوع از کش‌ها دور براکت‌ها بسته می‌شوند که رنگ‌های این قطعه ارتودنسی بسیار متنوع بوده و بیمار می‌تواند با توجه به سلیقه خود یکی از این رنگ‌ها را انتخاب کند.
  • جداکننده: به کشی که باعث فاصله بین دو دندان می‌شود، جداکننده می‌گویند. معمولا متخصص ارتودنسی در زمانی که قصد دارد بند را دور حلقه قرار دهد از جداکننده‌ها استفاده می‌کند.
  • الاستیک یا رابربند: این کش‌ها با وارد کردن فشار مداوم به بایت‌ها باعث حرکت دندان‌ها می‌شوند.

سپریتور

سپریتور‌ها یکی دیگر از تجهیزات ارتودنسی هستند که به صورت نوارهای کشی بوده‌اند و محل قرارگیری آن‌ها بین دندان‌ها است.

تجهیزات ارتودنسی
تجهیزات ارتودنسی

وکس

معمولا برای جلوگیری از زخم و خراش بر روی بافت‌های دهان از وکس بر روی براکت‌ها استفاده می‌کنند.

فیس ماسک

یکی دیگر از وسایل ارتودنسی که برای کودکانی که نیاز است فک بالای آن‌ها به سمت عقب حرکت داده شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سجیتال

جنس سجیتال‌ها در دو نوع فلزی و آکرولیک است و معمولا برای گسترش فک بالا از این دستگاه استفاده می‌کنند.

پلاک دوقلو

از پلاک دوقلو در مواقعی استفاده می‌شود که فک بیمار رشد مناسبی نداشته است و معمولا مدت زمان استفاده از آن بین ۱۲ تا ۱۸ ماه بوده.

MSX

از این دستگاه در زمانی که نیاز به فضای بیشتر در دندان‌های پایینی است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باکالتیوب

در دور دندان آسیا و روی بند‌ها از نوعی فلز کوچک استفاده می‌کنند که به آن باکالتیوب می‌گویند. نقش این قطعه کمک کننده حرکت دندان‌ها است.

خلاصه

تجهیزات ارتودنسی بسیار متنوع و زیاد هستند که هر کدام از آن‌ها نقش ویژه و خاص خود را در انجام ارتودنسی دارند‌. ارتودنسی از نوع دیمون یکی از شیوه‌های جدید ارتودنسی است که در آن نیز از این تجهیزات استفاده می‌شود. باید گفت هر متخصص و دندانپزشکی قادر به انجام ارتودنسی دیمون بدون هیچ عیب و نقصی نیست بلکه تنها دندانپزشکان با تجربه و ماهر توان انجام این شیوه را دارند‌. دکتر حسین بهمنی یکی از متخصصان حاذق در انجام این نوع از ارتودنسی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویزیت آنلاین رایگان