رژیم غذایی حین درمان ارتودنسی

رژیم غذایی حین درمان ارتودنسی

محتوای جدول

با اهمیت رژیم غذایی در درمان ارتودنسی آشنا شوید

در دوران درمان ارتودنسی برای کنار آمدن با سیم‌کشی دندان‌ها و عادت کردن به آن لازم است تا از باید‌ها و نباید‌های رژیم غذایی این دوران اطلاع پیدا کنید. در ابتدا باید بدانید که پس از سیم‌کشی دندان‌ها و قرار‌گیری براکت‌ها بر روی دندان باید در عادت‌های غذایی خود کمی تجدید نظر کنید. خوردن برخی مواد غذایی مانند آجیل یا میوه‌های سفت یا شکلات‌های چسبناک که ممکن است باعث آسیب یا شکستگی بریس شوند، ممنوع است. در این مطلب از سایت دکتر حسین بهمنی شما را با این رژیم غذایی بیشتر آشنا می‌کنیم.

اهمیت رژیم غذایی حین درمان ارتودنسی

در دوران درمان اهمیت بهداشت دهان و دندان دوچندان می‌شود. از خوردن برخی غذا‌هایی که در بین سیم‌ها گیر می‌کنند و تمیز کردن آن‌ها دشوار است، پرهیز کنید. مواد غذایی سخت، باعث از جا درآمدن براکت و سیم‌های متصل به آن می‌شود. پس رعایت یک رژیم غذایی سالم در مدت زمان درمان، هم باعث کاهش دوره‌ درمان بیمار و هم از ایجاد درد برای بیمار جلوگیری می‌کند. 

توصیه‌های غذایی حین درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی باعث ایجاد فشار‌های جسمی، عاطفی و فیزیولوژیک در بدن بیمار می‌شود. برای بهترین نتیجه از درمان، بدن به مواد مغذی بیشتری نیاز خواهد داشت که بیمار باید مصرف آن‌ها را در طول دوران درمان افزایش دهد. همچنین سن معمول برای درمان ارتودنسی دوران نوجوانی و بلوغ است. این سن به دلیل حساسیت بالا از نظر رشد عاطفی و جسمی در حالت معمول به یک تغذیه درست و اصولی نیاز دارد که با افزوده شدن درمان ارتودنسی این مهم اهمیت دو چندانی پیدا خواهد کرد.

در دوران درمان ارتودنسی معمولا پزشک متخصص به بیماران خود توصیه می‌کند؛ غذا‌های نرم میل کنند تا از حساسیت نسبت به فشار سیم‌کشی به دندان کاسته شود. انتخاب یک غذای نرم هر چقدر هم در سالم نگه داشتن براکت و کاهش حساسیت نسبت به فشار به دندان‌ها اهمیت داشته باشد؛ نباید تاثیر ارزش غذایی در رشد بهتر و درمان سریع‌تر را فراموش کنیم. پس صرفا به خاطر نرمی یک غذا نباید آن را انتخاب کرد و باید به ارزش غذایی آن نیز توجه شود.

رژیم غذایی درمان ارتودنسی
رژیم غذایی درمان ارتودنسی

رژیم مناسب بلافاصله پس از سیم‌کشی

تا چند روز پس از سیم‌کشی، دندان‌ها و لثه‌ها بسیار حساس هستند. این حساسیت در دفعات ابتدایی دوره درمان ارتودنسی بیشتر و با گذشت زمان ممکن است حتی بیمار به حساسیت ابتدایی نیز عادت کند. به طور کلی پس از هر بار مراجعه بیمار و در روز‌های ابتدایی بهتر است از اسموتی‌ها و شیک‌های مقوی به جای مواد غذایی سخت و گرم استفاده شود. این مواد غذایی نیازی به جویدن ندارند.

رژیم غذایی هفته اول درمان ارتودنسی

پس از آن که دندان‌ها مقداری به سیم‌کشی عادت کرد، بهتر است شروع به مصرف غذا‌های نرم‌ کنید. پس از آن نیز غذاهای سفت‌تر را به قطعات کوچک‌تر تبدیل کنید تا به بریس آسیبی نرسد و دچار دردسر و درد نشوید. برخی میوه‌های سفت مانند سیب و گلابی را خرد کنید. مصرف پروتئین‌های نرم مانند تخم مرغ نیز می‌تواند جایگزین موقتی برای گوشت در هفته‌‌های اول شروع درمان باشد. یادتان باشد از مصرف غذاهای چسبناک مانند شکلات‌های چسبناک یا حتی آدامس و غذاهای سفت مانند آجیل، میوه‌های سفت یا سبزیجات خام که نیاز به نیروی زیادی برای جویدن دارند، پرهیز شود.

عادت‌های غذایی سالم  و سلامت دندان

یکی از مواد غذایی بسیار مفید در درمان ارتودنسی فراورده‌های لبنی است؛ زیرا که فراورده‌های لبنی نیازی به جویدن ندارند و لازمه داشتن استخوان‌ها و دندان‌ها محکم و قوی هستند. دندان‌ها در صورت برخورد مناسب بیمار با آن‌ها و تغذیه درست به بهترین شکل ممکن در کنار یکدیگر حرکت می‌کنند و مرتب می‌شوند.

نتیجه گیری

رژیم غذایی در طول مدت زمان ارتودنسی بسیار دارای اهمیت است. شما در این دوران نمی‌توانید تمامی مواد غذایی را مصرف کنید. مواد سفت و چسبناک از مواد غذایی هستند که باید تا بعد از درمان مصرف نکنید. در کلینیک دکتر حسین بهمنی با بهترین متخصصان ارتودنسی تهران در کنار شما هستیم. در این راستا می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویزیت آنلاین رایگان