شکستن کامپوزیت دندان علت و درمان

شکستن کامپوزیت دندان علت و درمان

محتوای جدول

کامپوزیت دندان امروزه از مدرن‌ترین و بهترین راهکارها برای زیبایی بخشیدن به دندان‌های آسیب‌دیده می‌باشد. این روش زیبایی بخشی به دندان‌ها با مزایا و معایبی همراه می‌باشد، یکی از معایب آن احتمال شکستگی آن‌ها می‌باشد که قابل‌درمان نیز هستند. شکستن کامپوزیت دندان به دلایلی رخ می‌دهد که بسیار رایج هستند.

 برای مثال همان‌طور که دندان‌های اصلی پوسیده و ضعیف، مستعد خرد شدن هستند کامپوزیت دندان نیز در طولانی‌مدت تحت تأثیر فشارهای واردشده از ناحیه فک در راستای جویدن نیز سست و خرد می‌شوند. در این شرایط امکان ترمیم نیز مهیا است.

علت شکستن دندان

به‌صورت کلی به یکی از دلایل شکستن دندان و کامپوزیت اشاره کردیم، برخی دیگر از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ضربه
  • عدم رعایت بهداشت (منظور از رعایت بهداشت استفاده منظم از نخ دندان، دهان‌شویه و مسواک می‌باشد که اجازه تراکم پلاک‌ها میان دندان‌ها را نداده و به بافت دندان‌ها کمترین میزان آسیب وارد می‌شود.)
  • جویدن جسم سخت (مانند سنگ در غذا)
  • تغییرات ناگهانی دمای دهان (برای مثال پس از نوشیدن یک نوشیدنی کاملاً سرد، یک خوراکی داغ دردهان خود قرار داده و بجوید به دندان شوک واردشده و ضعیف می‌شود)

کامپوزیت دندان‌شکسته و ترمیم آن چگونه انجام می‌شود

کامپوزیت ماده‌ای از جنس ونیر است که به‌عنوان زیبایی بخش دندان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. به این صورت که ماده کامپوزیت دندان‌های زرد و شکسته شما را پوشش می‌دهد. همچنین می‌تواند فاصله‌های میان دندان‌ها را نیز پر کند.

حال اگر کامپوزیت انجام شود و پس از مدتی به دلیل هر یک از موارد ذکرشده ترک بردارد یا بشکند می‌بایست آن را ترمیم یا تعویض کرد.

ممکن است دندان‌پزشک پس از معاینه لایه‌ای جدید به دندان آسیب‌دیده اضافه کند اما ازآنجاکه این‌گونه دندان ترمیم‌شده ضخیم‌تر می‌شود آن‌چنان راه‌حل مناسبی به نظر نمی‌آید. درنتیجه مواد ونیر کاملاً از روی دندان برداشته‌شده و مجدد کامپوزیت می‌شود. این روش تعویض کامپوزیت می‌باشد چراکه بر اساس شرایط ذکرشده‌ترمیم نتیجه ایده آلی به همراه ندارد.

با این اوصاف می‌توان گفت تعویض همواره جایگزین مناسبی برای رفع مشکل شکستن کامپوزیت دندان می‌باشد. درهرصورت باید اشاره‌کنیم که‌ترمیم برای برطرف کردن ترک‌ها انتخاب ایده آلی است.

چه زمانی باید کامپوزیت دندان‌شکسته را ترمیم کنیم

ازآنجاکه کامپوزیت، زیبایی بخش دندان‌ها می‌باشد اگر دچار شکستگی و آسیب شود از زیبایی لبخند شما کاسته می‌شود. به همین خاطر بهتر است در اولین فرصت برای ترمیم یا تعویض آن اقدام نمایید. علاوه بر این اگر مدت طولانی از شکستن کامپوزیت دندان شما بگذرد ممکن است دندان اصلی دچار پوسیدگی و آسیب شود که در این صورت می‌بایست برای درمان آن نیز اقدام نمایید.

کامپوزیت دندان بهتر است یا امینت

کامپوزیت از مواد ونیر می‌باشد که با پر کردن فاصله‌ها، شکستگی‌های کوچک و پوشاندن زردی، زیبایی را به دندان‌های اصلی بازمی‌گرداند. درصورتی‌که امینت پوششی سرامیکی است که قالب‌گیری شده و روی دندان قرار می‌گیرد. این دو مورد هرکدام دارای مزایا و معایبی می‌باشند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

اگر بخواهیم در رابطه با کامپوزیت دندان‌شکسته و امینت آن توضیحی بدهیم باید میزان شکستگی را نیز لحاظ  کنیم. چراکه در صورت شکستن کامپوزیت دندان این احتمال می‌رود که میزان شکستگی آن بیش‌ازاندازه نرمال بوده است. توجه داشته باشید اگر آسیب، جزئی باشد می‌توان آن را با کامپوزیت پوشش داد اما در صورت شدید بودن آن امینت توصیه می‌شود چراکه در برابر شکستگی و فشار کمی مقاوم‌تر است و پایه خوبی برای دندان‌های ناقص می‌باشد.

پیشگیری از شکستن کامپوزیت دندان

مواردی که موجب شکستن کامپوزیت دندان می‌شوند را پیش از این معرفی کردیم. بارز است که برای پیشگیری از این اتفاق باید برای رعایت آن‌ها برنامه‌ای روزانه برای سلامت دندان‌ها داشته باشید. به همین خاطر به نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم توجه نمایید.

کامپوزیت دندان مانند دندان‌های اصلی به مراقبت نیاز دارند و باید یک روتین منظم در راستای حفظ سلامت دهان و دندان داشته باشید. چراکه اگر پلاک‌ها میان دندان‌های شما تجمع کنند کامپوزیت و لثه را دچار تحلیل و پوسیدگی می‌کنند.

برای اینکار استفاده از نخ دندان، دهان‌شویه و مسواک نباید نادیده گرفته شود. استفاده روزانه از این موارد برای جلوگیری از ایجاد پلک ها میان دندان ها و تجمع انواع باکتری در لثه و دهان نیز پیشگیری می‌شود.

غذا و نوشیدنی‌های متنوع نیز در شکستگی کامپوزیت دندان تأثیر می‌گذارند. به این شکل که غذاهای داغ و سرد را هم‌زمان و پشت سر هم میل نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویزیت آنلاین رایگان