طول عمر کامپوزیت دندان

ضخامت کامپوزیت دندان

محتوای جدول

امروزه دنیای زیبایی به‌قدری وسیع شده که نمی‌توان مانند گذشته چارچوب خاصی برای آن تعریف کرد، زیرا سلیقه‌ها و تعریف زیبایی کاملاً متفاوت است، این روزها همه به دنبال دندان‌هایی سفید و متناسب هستند. روش‌های مختلفی برای داشتن چنین لبخندی وجود دارد که یکی از بهترین و برجسته‌ترین فن ها کامپوزیت دندان‌ها می‌باشد. کامپوزیت دندان ازجمله عبارات رایجی است که احتمالاً در صورت نیاز به کارهای جزئی در دندانپزشکی می‌شنوید، اما واقعاً چه هستند؟ چه کاربردی دارند؟ چه عوارضی دارند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بامعنی کامپوزیت دندان بیشتر آشنا شویم. کامپوزیت دندان مخلوطی یا ترکیبی از شیشه و پلاستیک است. به دلیل پایداری و ایمنی آن در روش‌های مختلف دندانپزشکی، ازجمله پر کردن دندان، ترمیم و تغییر شکل زیبایی امروزه در بین افراد بسیار محبوب است. برخلاف پرکننده‌های فلزی گذشته، کاربرد دیگر کامپوزیت زیبایی نیز می‌باشد، همچنین می‌توان آن را به‌گونه‌ای با سایه دندان خود منطبق کرد که تقریباً غیرقابل تشخیص است. امروزه کامپوزیت به یکی از مواد ترمیمی زیبایی تبدیل‌شده است. در این مقاله قصد داریم که به بررسی طول عمر کامپوزیت دندان و ماندگاری کامپوزیت ندان بپردازیم و بگوییم که دقیقا چقدر کامپوزیت ماندگاری دارد

دکتر حسین بهمنی بهترین دکتر کامپوزیت دندان و لمینت دندان در ایران می باشد.

انواع کامپوزیت دندان

ماکرو فیل یا دانه درشت: این نوع کامپوزیت درشت‌ترین دانه‌ها را دارد، و جزء مواد اولیه کامپوزیت‌ها است که درگذشته بیشتر استفاده می‌شد، اندازه ماکرو فیل بین 10 تا 15 میکرومتر است که بزرگ‌ترین ذرات را در بین کامپوزیت‌های دیگر دارد، ناگفته نماند که این درشتی ذرات به استحکام و مقاومت کامپوزیت کمک می‌کند اما ترمیم و پولیش آن کاری نسبتاً دشوار است که امروزه دیگر از دایره مصرفی خارج‌شده است.

میکرو فیل یا دانه‌ریز: این نوع کامپوزیت (میکرو فیل) درست در مقابل ماکرو فیل قرار دارد، دانه‌های آن کمتر از 100 نانومتر است که این موضوع کار را درترمیم و پولیش آسان می‌کند، اما از معایب این کامپوزیت می‌توان به ضخامت و قطر کم اشاره کرد که باعث می‌شود نتواند حفره‌های بین‌دندانی را پر کند و بهتر است که برای سطوح خارجی دندان‌ها از آن استفاده شود.

هیبرید: این نوع کامپوزیت را می‌توان ترکیبی از ماکرو فیل و میکرو فیل معرفی کرد. مقاومت و استحکام هیبرید مانند ماکرو فیل و ترمیم ، پولیش آسان آن را به می‌توان به میکرو فیل تشبیه کرد. تنها عیبی که این نوع از کامپوزیت دارد این است که به‌مرور زمان تغییر رنگ و زیبایی خود را از دست می‌دهند.

میکرو هیبرید: میکرو هیبریدها در دسته‌بندی هیبرید قرار می‌گیرد با این تفاوت که مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به هیبرید دارد و ضخامت آن‌ها کمتر از 100 نانومتر تا 1 میکرومتر است.

نانو هیبرید: اندازه ذرات این کامپوزیت بین 20 تا 70 نانومتر است، این نوع کامپوزیت در برابر ساییدگی مقاومت بالایی دارد، زیرا مواد کامپوزیت به‌صورت لایه‌لایه روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. نانو هیبرید چسبندگی کمی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که کار روی دندان‌های عقبی شما آسان‌تر شود. از انواع نانو هیبریدها می‌توان به Tetric Evoceram  و IPS Empress  اشاره کرد.

در ادامه به ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان می‌پردازیم:

ماندگاری کامپوزیت چقدر است؟

به‌طورکلی طبق تحقیقاتی که انجام‌شده طول عمر کامپوزیت دندان بین 4 تا 8 سال در نظر گرفته‌شده که این مدت بسته به نوع دندان شخص و مراقبت‌های لازم تغییر می‌کنند، اما پس از  گذشت مدتی کامپوزیت تغییر رنگ می‌دهد که می‌توان آن را با پولیش دندان‌ترمیم کرد.

طول عمر مفید کامپوزیت به چه عواملی بستگی دارد؟

وقتی دندان ها نامرتب باشند یا دندان نسبت به هم کوتاه، بلند باشند می‌توانید از کامپوزیت دندان استفاده کنید. کامپوزیت می‌تواند دندان هایی که شکسته یا بدرنگ شده اند را ترمیم کند. طول عمر مفید کامپوزیت به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن میپردازیم. کامپوزیت دندان همیشگی نیست اما همانطور که گفته شده است میتوان با مراقبت های لازم و توصیه های پزشک طول عمر مفید آن را افزایش داد. به طور متوسط طول عمر مفید کامپوزیت دندان 6 سال در نظر گرفته شده است که با توجه به شیوه رسیدگی به بهداشت دهان و دندان این طول عمر مفید متغیر خواهد بود.

عواملی که بر طول عمر کامپوزیت تأثیرگذارند:

  1. مهارت دندان‌پزشک :

اولین عاملی که در ماندگاری کامپوزیت مؤثر است مهارت دندان‌پزشک می‌باشد، اگر دندان‌پزشک شما در کار خود مهارت کافی نداشته باشد، باعث پوسیدگی دندان‌های شما می‌شود.

  • نصب کامپوزیت روی دندان :

نصب کامپوزیت‌ها از  دیگر عوامل مهم است که باید به آن توجه شود، قبل از نصب کامپوزیت، دندان‌ها باید به‌خوبی تمیز شوند این کار می‌تواند به طول عمر کامپوزیت کمک کند.

  • برند و جنس :

برند و جنس موادی که در کامپوزیت استفاده می‌شوند خیلی مهم می باشند، زیرا اگر از جنس خوب استفاده نشود به‌مرور به دندان‌های شما آسیب می‌زنند و درنهایت باعث پوسیدگی آن می‌شوند.

  • مراقبت‌های بعد از کامپوزیت :

از مهم‌ترین کارهایی که پس از کامپوزیت باید انجام دهید این است که به توصیه‌های دندان‌پزشک خود عمل کرده و بهداشت دهان و دندان خود را به‌خوبی رعایت کنید.

  • جنس دندان:

آخرین فاکتور که در ماندگاری و طول عمر کامپوزیت مهم است، جنس و نوع دندان شماست. افرادی که به‌طور ژنتیکی نوع و جنس دندان‌هایشان متفاوت است، کامپوزیت ماندگاری بیشتری برایشان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویزیت آنلاین رایگان