آنچه باید درباره‌ پیوند استخوان دندان بدانید.

ایمپلنت و پیوند استخوان

محتوای جدول

پیوند استخوان دندان قبل از انجام ایمپلنت ضروری است؟

پیوند استخوان دندان چیست؟ آیا ضرورتی برای انجام این کار وجود دارد؟ این روش داری چه مزایا و معایبی است؟ ایمپلنت دندان یکی از رایج‌ترین روش‌‌ها برای ترمیم دندان‌های از دست رفته است. در این راستا شما باید به پزشک مراجعه کنید. سپس بعد از معاینه‌های لازم مشخص می‌شود که آیا شما به پیوند استخوان دندان قبل از انجام ایمپلنت در تجریش نیاز دارید یا نه. پیوند دندان کاری ساده و بدون درد می‌باشد، لذا جای هیچ گونه نگرانی وچود ندارد. هر آنچه که باید در مورد پیوند استخوان دندان بدانید در این مقاله از سایت دکتر حسین بهمنی آمده است.

پیوند استخوان دندان (برای کاشت ایمپلنت دندان) چیست؟

در این روش استخوان افزوده می‌شود. این کار در راستای تقویت استخوان‌های موجود انجام خواهد شد. در اغلب موارد که پیوند استخوان در راستای ایمپلنت صورت نمی‌گیرد، استخوان استحکام و یا حجم کافی برای نگه داشتن ایمپلنت را ندارد. هدف از کاشت ایمپلنت داشتن دندان‌های مستحکم است. ایمپلنت را بلافاصله پس از پیوند استخوان دندان نباید کاشت. استخوان لازم است سخت شود و آماده کاشت باشد. با پیوند استخوان ساختار صورت جوان‌تر و پرتر می‌شوند به این دلیل که شکل انحنای استخوان فک دوباره به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

پیوند استخوان
پیوند استخوان

انواع پیوند استخوان فک

پیوند استخوان دندان دارای انواع مختلفی است که به شرح زیر هستند:

آلوپلاست

در این روش در راستای تشکیل استخوان از مواد سنتزی استفاده می‌شود. این مواد بعضی از سلول‌های بدن را تحریک می‌کنند تا بدون پیوند به استخوان تبدیل شوند. در این روش احتمال عفونت کردن بسیار پایین است. به همین دلیل برای افرادی که زمینه عفونت دارند مناسب است.

آلوگرافت‌

در این روش استخوان مورد نظر برای پیوند از یک بدن متوفی تامین می‌شود. این استخوان در آزمایشگاه فرآوری شده است و در بانک بافت نگهداری می‌شود. از مزیت‌های این روش این است که به راحتی در دسترس می‌باشد و نیازی به جراحی دوم ندارد. البته در نظر داشته باشید که در این روش احتمال انتقال بیماری، عفونت و یا عدم پذیرش فرد گیرنده وجود دارد.

اتوگرافت‌

در این روش قسمتی از بدن خود بیمار برداشته و در جایی دیگر پیوند زده می‌شود. این روش نیازمند به دو جراحی است. یکی برای برداشتن استخوان از ناحیه‌ مناسب و دیگری برای قرار دادن استخوان در ناحیه‌ تحت درمان می‌باشد. نواحی مناسب برای برداشت استخوان شامل:

• قسمت عقبی فک پایین یعنی همان چانه یا راموس

• استخوان لگن و یا درشت نی

اگر چه در این روش فرد بستری و یا در راستای جراحی بیهوش می‌شود ولی باید در نظر گرفت که برداشتن استخوان از بدن خود بیمار یک مزیت حساب می‌شود زیرا شانس موفقیت را بالا می‌برد.

زنوگرافت

در این روش از مواد معدنی استخوان طبیعی استریلیزه شده استفاده می‌کنند. در این راستا امروزه از استخوان گاو برای ماده پیوندی در جراحی‌ها استفاده می‌شود. از معایب این روش می‌توان به عدم استخوان‌سازی و عدم امکان استفاده در ضایعات وسیع، اشاره کرد. در این روش امکان انتقال بیماری وجود ندارد.

پیوند استخوان در ایمپلنت
پیوند استخوان در ایمپلنت

پیوند استخوان دندان در دهان چگونه انجام می‌شود؟

در وهله اول دندانپزشک محیط دهان شمار را تمیز کرده و از بی‌حسی استفاده می‌کند. بعد جراح در لثه شما برشی ایجاد می‌کند تا به استخوان زیر آن دسترسی داشته باشد. در مرحله بعدی مواد داخل استخوان قرار داده می‌شوند. پیوند استخوان با چسب قابل حل، غشای مخصوص و یا پیچ مخصوص در جای خود ثابت می‌شوند. در نهایت محل برش بخیه می‌شود.

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال دندان‌هایی مستحکم و زیبا هستید و در حال حاضر از نداشتن آن‌ها رنج می‌برید. بهترین روش پیشنهادی ایمپلنت دندان است. اما در این روش گاهی اوقات مشکلاتی همانند عدم توانایی استخوان فک وجود دارد. برای رفع این مشکل باید پیوند استخوان دندان انجام شود. این جراحی بسیار ساده و بدون درد است. در این مطلب از سایت دکتر حسین بهمنی شما را با آن آشنا نمودیم. در صورت داشتن سوال در خصوص پیوند استخوان می‌توانید با شماره‌های بهترین کلینیک دندانپزشکی شمال تهران تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویزیت آنلاین رایگان