كلينيک دندانپزشكی مقدس اردبيلی

محتوای جدول

خون ريزی لثه يكی از شايع ترين مشكلاتی است كه معمولا افراد زيادی را درگير می كند. اين امر علت های مختلفی دارد و متناسب با علت دارای راهكارهای درمانی است. با توجه به اهميت موضوع در اين مقاله قصد داريم به موضوع خون ريزی لثه بپردازيم و همچنين كلينيک دندانپزشكی مقدس اردبيلی را به عنوان يكی از بهترين مراكز در درمان مشكلات مربوط به دهان و دندان معرفی خواهيم كرد.

خون ريزی لثه

خون ريزی لثه را بايد شايع ترين نشانه بيماری لثه دانست اما اين خون ريزی می تواند نشان دهنده مشكلات ديگری هم باشد. در بيشتر موارد خون ريزی لثه ناشی از استفاده از مسواک نامناسب و يا فشار بيش از حد هنگام مسواک زدن است اما همواره علت خون ريزی اين امر نيست بلكه ممكن است ناشی از عوامل ديگری باشد.

از جمله ساير عوامل خون ريزی لثه عبارت است از :

  • پريودنتيت
  • لوسمی
  • كمبود ويتامين
  • ميزان پايين سلول های لخته خون

عوامل خون ريزی لثه

ژنژويت : عدم رعايت بهداشت دهان و دندان موجب می شود تا باقی مانده غدا روی دندان باقی بماند كه اين امر باعث تشكيل پلاک های دندانی می شود. پلاک های دندان باعث ايجاد باكتری ها می شوند و اين امر به مرور باعث ايجاد عفونت در ناحيه دهان و دندان می شود كه بروز چنين پديده ای باعث خون ريزی لثه ها می شود. رعايت بهداشت دهان و دندان موجب می شود تا پلاک روی دندان ها تشكيل نشود از همين رو پوسيدگی دندان و ساير مشكلات از جمله ايجاد حفره روی دندان شكل نمی گيرد. اگر پلاک ها در بازه زمانی كوتاه از بين نروند به مرور سخت تر شده و در نهايت تبديل به تار تار كه به نوع خشن تر پلاک های دندانی است می شود. در كل مجموع اين مشكلات باعث عفونت شديد لثه و ژنژويت می شود. ژنژويت دارای علائمی از جمله تورم لثه، درد در دهان و اطراف لثه و خون ريزی لثه است.

نمايی گرافيكی از التهاب لثه
نمايی گرافيكی از التهاب لثه

پريودنتيت : بيماری‌ پريودنتيت كه با نام پريودنتال هم شناخته می شود به نوعی نسخه حادتر و پيشرفته تر ژنژويت است و زمانی فرد با اين عارضه مواجه می شود كه عفونت اوليه لثه را درمان نكند. در واقع بايد پريودنتال را نوعی عفونت شديد لثه دانست كه فک و بافت های حمايت كننده دندان را مورد جمله قرار می دهد. پريودنتال علاوه بر خون ريزی لثه می تواند باعث افتادن دندان ها هم شود.

كمبود ويتامين : كمبود برخی از ويتامين ها از جمله ويتامين c و ويتامين k می تواند منجر به خون ريزی در ناحيه لثه شود. اگر علت خون ريزی كمبود ويتامين بايد جای نگرانی نيست و با مصرف قرص های ويتامين و همچنين اصلاح برنامه غذايی اين مشكل حل می شود. از جمله خوراكی هايی كه می تواند باعث پيشگيری و يا درمان خون ريزی لثه شود عبارت است از :

  • آب ميوه و مركبات
  • كلم بروكلی
  • پرتقال
  • توت فرنگی
  • فلفل دلمه ای
  • اسفناج
  • كاهو
  • سويا
  • روغن زيتون
  • و…

از جمله عوامل ديگری كه باعث خون ريزی لثه می شود جراحی لثه هاست. قاعدتا پس از جراحی لثه با خون ريزی مواجه خواهيم بود كه اگر اين خون ريزی شديد و غير معقول باشد حتما بايد به متخصص مراجعه شود تا علت مورد بررسی قرار گيرد.

موضوع ديگری كه می تواند منجر به خون ريزی لثه شود دندان ها و پروتزهای مصنوعی است كه ناشی از فشاره وارده به لثه توسط پروتزهاست.

موارد فوق بخشی از مهم ترين دلايل خون ريزی لثه ها به شمار می رود هر چند عوامل ديگری هم در ايجاد چنين حالتی دخيل هستند اما مواردی كه ذكر شد به نوعی علت های شايع تر و نگران كننده تر است. در هر صورت اگر با خون ريزی غير معقول لثه مواجه هستيد حتما به دندانپزشک مراجعه نماييد.

كلينيک دندانپزشكی مقدس اردبيلی

در پايان لازم می دانيم به معرفی يكی از بهترين كلينيک های دندانپزشكی كشور بپردازيم. كلينيک دندانپزشكی مقدس اردبيلی كه با نام كلينيک دندانپزشكی دكتر بهمنی شناخته می شود را بايد يكی از معتبرترين كلينيک های دندانپزشكی دانست. اين كلينيک ارائه دهنده طيف بسيار وسيعی از خدمات دندانپزشكی است و از دانش روز جهت ارائه خدمات بهره می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویزیت آنلاین رایگان