مراحل کامپوزیت دندان

محتوای جدول

به دنبال لبخندی زیبا و چهره‌ای متفاوت هستید؟

با کامپوزیت دندان آشنایی دارید؟ مراحل کامپوزیت دندان را می‌دانید؟ باید از علم دندانپزشکی بهره ببرید تا صاحب دندان‌هایی سالم و زیبا شوید. روش‌های مختلفی برای داشتن دندان‌های تمیز و سالم وجود دارد که یکی از مدرن‌ترین آن‌ها کامپوزیت دندان است. با ما در این مطلب از سایت دکتر حسین بهمنی همراه باشید تا پاسخ سوالات ابتدا متن را بیان کنیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

قبل از بیان مراحل کامپوزیت دندان، ابتدا تعریفی از آن را بیان می‌کنیم. کامپوزیت دندان یک لایه خمیری که روی دندان مالیده و به کمک نور آبی مستحکم می‌شود. این روش همانند پرکردن دندان است.

انواع کامپوزیت چهار گروه هستند که هر کدام در موارد مخصوص خودشان استفاده می‌شوند.

  • نوع هیبرید که در این گروه ذرات بزرگتر و دارای استحکام هستند.
  • میکروفیلد که در این نوع کامپوزیت ذرات کوچکتر و برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شوند.
  • نانوفیلد که امروزه در بازار برای استحکام و ترمیم دندان‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌اند.
  •  ips که جدیدا مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای ثبات و استحکام بیشتری هستند.

درمان کامپوزیت برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی می‌توانند با گذراندن مراحل کامپوزیت دندان به زیبایی مدنظر خود برسند که به دنبال:

  • اصلاح دندان‌هایی که به شکل غیر طبیعی هستند
  • تغییر فرم پررنگ دندان‌ها
  • درمان فاصله دندان‌ها
  • ایجاد دندان‌های سفید
  • نامنظمی خفیف در دندان‌ها

مراحل کامپوزیت دندان

برای انجام روش کامپوزیت باید مراحل زیر را انجام شوند.

رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید

کامپوزیت دارای رنگ‌های مختلفی است. برای اینکار ابتدا فردا باید رنگ مورد نظر خود را انتخاب کند. در این راه دندانپزشک با استفاده از کتابچه راهنما که شامل رنگ‌های مختلف کامپوزیت است به شما کمک می‌کند. در واقع سعی کنید در این مرحله از مراحل کامپوزیت دندان رنگی که بیشترین هماهنگی را با دندان‌های طبیعی دارد انتخاب کنید. برای انتخاب بهتر دندانپزشک رنگ‌های مختلف را کنار دندان‌های شما قرار می‌دهد و بر اساس شفافیت و رنگ با دندان‌ها مقایسه می‌کند. گاهی اوقات برای جلوه طبیعی می‌توان از چند رنگ کامپوزیت استفاده کرد.

دندان‌های شما تمیز می‌شوند

یکی از مراحل کامپوزیت دندان تمیز کردن دندان‌ها است. در این مرحله دندانپزشک هرگونه پلاک دندانی را پاک کرده و دندان‌های شما را بدون جرم خواهد کرد. 

 کامپوزیت دندان
کامپوزیت دندان

مراحل کامپوزیت دندان با اسید

بعد از این که دندان‌ها تمیز شدند فرآیند کامپوزیت آغاز می‌شود. دندانپزشک سطح دندان را با کمک اسید متخلخل می‌کند. این ماده به کل ژل بوده و در قالب‌های کوچک سرنگی وجود دارد. این ژل اسیدی را به مدت پانزده ثانیه روی سطح دندان قرار می‌دهند و سپس به طور کامل شسته می‌شود.

گذاشتن کامپوزیت

با استفاده از یک برس کوچک یا اپلیکاتور دندانپزشک مواد را در این مرحله از مراحل کامپوزیت دندان روی سطح متخلخل شده می‌گذارد. برای این که لایه نازکی روی کل دندان را بپوشاند به آرامی روی دندان باد می‌وزد.

پولیش دندان

بعد از این که مواد کامپوزیت قرار گرفت دندانپزشک نوری با طول موج خاص را به دندان منعکس می‌کند. این نور باعث فعال شدن کاتالیزور در مواد شده و سفت می‌شود. در این مرحله ممکن است احساسی متفاوت داشته باشید که با گذر زمان رفع می‌شود.

ترمیم

بعد از اولین مرحله گذاشتن مواد، به صورت متوالی لایه‌های کامپوزیت گذاشته می‌شوند. در قسمت‌های کوچک روی دندان دندانپزشک مواد را قرار می‌دهد و با برس آن‌ها را تنظیم می‌کند.

فرم دهی

مراحل کامپوزیت دندان به این جا ختم نمی‌شود. بعد از این که دندانپزشک از موقعیت دندان راضی شد. به کمک نوز تنظیمات اولیه را انجام می‌دهد.

ترمیم دندان‌ها

در صورتی که بعد از قرار دادن مواد اولیه کامپوزیت شکل دلخواه حاصل نشده باشد. دندانپزشک می‌تواند لایه‌های اضافی را به آن اضافه کند و به فرم دلخواه برسد. هر کدام از این لایه‌های حدود دو میلی‌متر ضخامت دارند. زمانی که روی دندان قرار می‌گیرند کاملاً اصلاح شده و سپس لایه بعدی اضافه می‌شود.

سخن آخر

داشتن دندان‌هایی زیبا آرزوی هر شخصی است. در این مطلب از سایت دکتر حسین بهمنی شما را با مراحل کامپوزیت دندان آشنا نمودیم. در صورتی که به دنبال این درمان هستید می‌توانید با کلینیک تخصصی دندانپزشکی شمال تهران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویزیت آنلاین رایگان