معرفی مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

محتوای جدول

اجرای کامپوزیت برای شما آخرین مرحله نخواهد بود. پس از اینکه اقدام به انجام کامپوزیت دندان می کنید، باید نسبت به مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان مطلع باشید و بدانید که باید برای بهبودی و مشاهده نتیجه ای مطلوب، چه کار هایی را انجام دهید. چندین راهکار برای مراقبت بعد از کامپوزیت دندان وجود دارد. مسواک زدن روزانه و تامین بهداشت دهان و دندان، استفاده از دهان شویه، استفاده از نخ دندان و مصرف غذاهای سالم از جمله مهمترین راه های مراقبت بعد از کامپوزیت دندان است که باید با دقت هر یک از ان ها را انجام دهید. در ادامه قصد داریم در خصوص هر یک از این موارد ذکر شده با شما صحبت کنیم.

 مسواک زدن

 

یکی از بهترین سری از مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان، رعایت بهداشت روزانه دندان ها است. مسواک زدن در واقع اولین کاری است که می توانید برای مراقبت از کامپوزیت دندان ها انجام دهید. البته افرادی که دندان های خود را کامپوزیت میکنند، باید به این نکته توجه داشته باشند که مسواک زدن آن ها نباید با قدرت و شتاب چندان زیاد انجام شود. شما باید روزانه به شیوه ای خاص از مسواک استفاده کنید. ابتدا باید از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان هایتان استفاده کنید. مراقبت از ونیر های کامپوزیتی در زمان مسواک زدن بسیار مهم و حیاتی است.

هدف شما از مسواک زدن تنها از بین بردن پلاک ها و جرم است. نباید اجازه دهید تا باقی مانده غذا و باکتری های موجود در پلاک ها در دندان هایتان باقی بماند. وجود پلاک ها علاوه بر آسیب رسانی به کامپوزیت دندان، باعث می شود در طولانی مدت به مینای دندان نیز آسیب برسد. بی توجهی به بهداشت روزانه دندان ها به خصوص مسواک زدن ناصحیح سبب می شود در طولانی مدت، عفونت و التهاب لثه نیز در دهانتان به وجود بیاید. بنابراین سعی کنید از جمله اولین کار هایی که برای مراقبت بعد از کامپوزیت دندان  انجام می دهید، مسواک زدن را در اولویت قرار دهید.

استفاده از دهان شویه

 

گفتیم که وجود پلاک ها و باکتری ها می تواند به دندان های ترمیم شده شما نیز آسیب برساند. بسیاری از افراد با تصور غلط اقدام به کامپوزیت دندان می کنند. باور آن ها این چنین است که با اجرای کامپوزیت دندان، دیگر لازم نیست به بهداشت دهان و دندان های خود بپردازند. اما این تصور نادرست است. شما باید تمام مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان را به خوبی و به نحو احسن انجام دهید. استفاده از دهان شویه یکی از سری مراقبت هایی است که باید بعد از کامپوزیت دندان انجام دهید. هر چند برخی از افراد استفاده از دهان شویه را جایگزینی برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می دانند.

 

استفاده از دهان شویه، جایگزین مسواک زدن نیست بلکه به از بین بردن باکتری ها و بهداشت دهان کمک می کند. شما می توانید به صورت روزانه، از دهان شویه استفاده کنید تا علاوه بر از بین بردن باکتری ها و پلاک ها، دهانتان بوی بسیار خوبی به خود بگیرد. یک نکته بسیار مهم در مورد استفاده از دهانشویه وجود دارد و آن هم استفاده از دهانشویه غیر الکلی است. دهان شویه های الکلی باعث خشکی دهان و کاهش جریان بزاق دهان می شود و می تواند به مرور زمان به کامپوزیت دندان آسیب برساند. بنابر این پیشنهاد می کنیم به جهت استفاده از دهان شویه، از دهان شویه های غیر الکلی استفاده کنید تا شاهد نتیجه ای عکس نباشید.

به کارگیری نخ دندان

کشیدن نخ دندان نیز جزوی از مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان می باشد. توصیه می کنیم به صورت روزانه از نخ دندان استفاده کنید تا لبه روکش های کامپوزیت نظافت خود را حفظ کنند. به کارگیری نخ دندان باعث می شود نظافت دندان هایتان در طول روز تامین شود. در واقع زمانی که از نخ دندان استفاده می کنید، فرصت خانه سازی را از باکتری ها خواهید گرفت. باکتری ها در قسمت پایینی و بین دندان ها زندگی می کنند و نخ دندان در واقع حمله و خطر اصلی برای از بین بردن آنها محسوب می شود.البته در زمان استفاده از نخ دندان باید چند فاکتور را در نظر بگیرید تا شاهد نتیجه ای نامطلوب نباشید. اغلب افراد برای پاک کردن دندان ها از نخ دندان معمولی استفاده می کنند. اما شما که اقدام به کامپوزیت دندان کرده اید، باید استفاد از نخ دندان معمولی را فراموش کنید. نخ دندان معمولی به خاطر اینکه ضخامت زیادی دارد، باعث خرد شدن و از بین بردن دندان ها می شود. استفاده از این نخ های معمولی، کامپوزیت را مستعد از بین رفتگی خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم نخ دندان پلی تترا فلورو اتیلن را جایگزین نخ دندان معمولی کنید.

مصرف غذای سالم و پرهیز از خوردن غذاهای ناسالم

هر جه مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان را با دقت انجام دهید، نتیجه مطلوب تری را مشاهده خواهید کرد. اما نباید از یک نکته بسیار مهم غافل شد. مصرف غذای سالم و استفاده از رژیم غذایی مناسب، مهم ترین مسئله و مراقبی است که باید بعد از کامپوزیت دندان به آن توجه کنید. در واقع اصلی ترین دلیل ماندگاری ونیر کامپوزیت در دندان هایتان همان غذایی است که می خورید یا مایعاتی است که می نوشید.

 

اکثر افرادی که اقدام به کامپوزیت دندان میکنند مطلع اند که آبی که می نوشند نباید دارای مقادیر زیادی از قند باشد. پیشنهاد می کنیم قبل از نوشیدن هر نوشیدنی، برچسب روی آن را به خوبی بخوانید تا مطمئن شوید حاوی قند زیادی نیست. نوشیدنی های شما نباید حاوی ترکیبات قندی و اسیدی باشد چرا که سبب پوسیدگی دندان و از بین بردن کامپوزیت می شود. در بین تمام نوشیدنی های، نوشابه خطرناک ترین عامل برای خود دندان و کامپوزیت دندان به حساب می آید. بنابر این توصیه می کنیم حتما خوردن نوشابه را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویزیت آنلاین رایگان