همه‌ چیز درباره جراحی اندودنتیک

همه‌ چیز درباره جراحی اندودنتیک

محتوای جدول

با جراحی اندودنتیک آشنا شوید.

دندان‌ها به دلیل تماس مستقیم با مواد غذایی و انواع باکتری‌ها در معرض خراب شدن هستند و مراقبت از آن‌ها به دقت بیشتری نیاز دارد و نیاز است فرد برای حفظ سلامت دندان‌ها وسواس و دقت بیشتری داشته باشد. دندان‌ها معمولا به دلایل مختلفی خراب می‌شوند و این خراب شدن انواع مختلفی دارد که برای درمان هر کدام از آن‌ها شیوه خاصی وجود دارد. یکی از شیوه‌های نوین درمان خرابی ریشه دندان، جراحی اندودنتیک است. این شیوه درمانی در حال حاضر از رایج‌ترین شیوه‌‌های درمانی در بین مردم می‌باشد. اگر به دنبال آن هستید که همه‌چیز درباره این جراحی را بدانید تا آخر این مطلب از سایت دکتر حسین بهمنی همراه ما باشید.

جراحی اندودنتیک چیست؟

زمانی که ریشه دندان خراب شده باشد از جراحی اندودنتیک استفاده می‌شود. این جراحی مانع از دست دادن دندان می‌شود و زمان مراجعه برای انجام این جراحی بسیار مهم است. این جراحی زمانی انجام می‌شود که تمام ریشه دندان خراب نشده باشد و فضای کانال در بخشی از ریشه سالم باشد. اگر برای انجام این جراحی دیر به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید، این فضا پر می‌شود و دیگر امکان انجام جراحی و نجات دندان وجود ندارد و فرد دندان خود را از دست خواهد داد و باید برای جایگزینی دندان از دست رفته خود از دیگر روش‌های دندانپزشکی استفاده کند که هزینه‌های بسیار بیشتری را باید پرداخت نماید.

چه زمان‌هایی نباید از جراحی اندودنتیک استفاده کرد؟

جراحی اندودنتیک فقط در مواردی بنا بر تشخیص دندانپزشک متخصص انجام می‌شود. در مواردی از شیوه‌های دیگر برای درمان مشکل به وجود آمده استفاده می‌شود. مواردی که معمولا از جراحی اندودنتیک استفاده نمی‌شود شامل:

  • اگر آسیب دندان شما به گونه‌ای است که امکان درمان عصب مجدد وجود دارد، توصیه می‌شود که از این جراحی استفاده نگردد. در این گونه مواقع می‌توان با درمان عصب ثانویه مشکل موجود را برطرف کرد و سلامت دندان را به دست آورد.
  • وجود بیماری‌های سیستمیک در فرد به گونه‌ای که انجام جراحی می‌تواند برای فرد خطر آفرین باشد. در مواردی در محل جراحی عروق و ساختارهای حیاتی وجود دارند که امکان انجام جراحی را سلب می‌کنند.
جراحی اندودنتیک
جراحی اندودنتیک

مراحل جراحی اندودنتیک دندان چیست؟

باید گفت یکی از مهم‌ترین نکات در انجام جراحی اندودنتیک، تخصص و مهارت دندانپزشک است که تضمین‌کننده میزان موفقیت این جراحی می‌باشد. جراحی اندودنتیک از مراحل مختلفی تشکیل شده است که تمام این مراحل باید به ترتیب انجام شوند. مراحل این نوع جراحی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مرحله اول استفاده از طرح فلپ می‌باشد.
  • برای دسترسی پیدا کردن به اپکس نیاز است که فلپ برداشته و کنار زده شود.
  • نیاز است انتهای عصب دندان کورتاژ شود.
  • بخش انتهای ریشه قطع می‌شود و محل پر می‌گردد.
  • برای تشخیص موفقیت عکس‌های رادیوگرافی بررسی می‌گردد.
  • محل جراحی را بخیه می‌زنند.

در چه زمان‌هایی از این جراحی استفاده می‌شود؟

متخصص دندانپزشک با توجه به نشانه‌هایی موجود در دندان نیاز به این جراحی را تشخیص می‌دهد. از جمله نشانه‌های مهمی که نشان‌دهنده  نیاز به جراحی می‌باشد شامل موارد زیر است:

  • حساسیت به لمس کردن و جویدن
  • حساسیت به سرما و گرما
  • وجود تورم
  • تغییر رنگ دندان
  • زهکشی
  • وجود حساسیت در لثه‌ها و گره‌های لنفاوی

توجه به این نکته لازم و ضروری است که با وجود نشانه‌های فوق تنها باید پزشک متخصص تشخیص به انجام این نوع جراحی را بدهد.

خلاصه

در عصر حاضر علم دندانپزشکی شاهد پیشرفت‌های چشمگیر بوده است و شیوه‌های نوین بسیاری جهت درمان و حفظ سلامت دهان و دندان ابداع شده‌اند. یکی از شیوه‌های درمانی که مربوط به ریشه‌های دندان‌ها می‌باشد، جراحی اندودنتیک است که این جراحی دارای مراحل مختلفی است. در انجام این جراحی مراجعه به دندانپزشک متخصص یکی از مهم‌ترین نکات می‌باشد.

دکتر حسین بهمنی دندانپزشک متخصص در زمینه جراحی اندودنتیک به عنوان بهترین دندانپزشک در منطقه یک تهران شناخته شده‌اند که افراد می‌توانند با خیال آسوده برای رفع مشکل دندان‌های خود به این دندانپزشک مراجعه نمایند. برای این منظور با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. تمامی خدمات دندانپزشکی در این کلینیک قابل انجام هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویزیت آنلاین رایگان