کانال ریشه چیست؟

کانال ریشه دندان و پوسیدگی

روشی جهت ترمیم و نجات دندان‌هایی که دچار پوسیدگی یا عفونت شدید شده‌اند.

بسیاری از افراد بر این باورند که کانال ریشه دندان یا همان عصب‌کشی یک عمل ترسناک و دردناک است. اما باید گفت آنچنان که این تصور رایج شده، درمان ترسناکی نیست. در مواقعی که دندانپزشک راه دیگری برای درمان فرد پیدا نکند این روش را ارائه می‌دهد و بیمار باید بداند که قطعا این روش بهترین راه حل برای درمان مشکل او است.
کلینیک دکتر حسین بهمنی می‌تواند تمامی نیازهای شما را در خصوص درمان‌های دهان و دندان پاسخگو باشد و با به روزترین متدها و تجهیزات، خدماتی منحصر به فرد را ارائه دهد. در این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ کانال ریشه چیست را پاسخ دهیم.

کانال ریشه دندان چیست؟

این روش جهت ترمیم و نجات دندانی که دچار پوسیدگی یا عفونت شدید شده است عمل می‌کند. طی پروسه آن عصب و پالپ دندان حذف می‌شوند. بعد فضای درونی دندان تمیز و مهر و موم خواهد شد. اگر درمان به درستی صورت نگیرد ممکن است بافت‌های اطراف دندان هم عفونت کند و احتمال تشکیل آبسه افزایش یابد.
کانال ریشه دندان اصطلاحی است که برای توصیف حفره طبیعی موجود در مرکز دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. حضور و یا عدم حضور عصب در عملکرد روزانه دندان تاثیرگذار نیست و در واقع پس از ادغام دندان با لثه، عصب چنان حائز اهمیت نیست‌. اما به طور کلی بهداشت دهان و دندان در سلامت و زیبایی دندان‌های شما تاثیرگذار است و از نیاز پیدا کردن به درمان‌هایی مانند کانال ریشه و موارد این چنینی هم جلوگیری می‌کند.

کانال ریشه دندان

پروسه کانال ریشه دندان
عصب‌کشی به یک یا دو جلسه ویزیت نیاز دارد تا در خصوص علت، تشخیص، پیشگیری و درمان تصمیم‌گیری‌های لازم انجام بگیرد. برای انجام تمامی درمان‌های دهان و دندان به پزشکی متخصص و مجموعه‌ای معتبر مراجعه کنید چرا که با سلامت شما ارتباط دارد. مراحل درمان به شرح زیر است:

ویزیت و تهیه عکس

پس از انجام ویزیت‌های لازم بنا بر صلاحدید دندانپزشک لازم است تا عکس رادیولوژی تهیه کنید تا نوع کانال ریشه دندان شما مشخص شود.

بی‌حسی و انجام پروسه درمان

بعد از بررسی‌های لازم در خصوص عدم وجود عفونت، دندانپزشک با استفاده از داروهای بی‌حسی تزریقی، ناحیه موردنظر را بی‌حس می‌کند و با ابزار مکنده آن را از هرگونه بزاق و ترشحات پاک می‌کند.
علی‌رغم این موضوع که اگر عصب دندان مرده باشد نیازی به بی‌حسی نیست اما پزشکان برای حفظ آرامش بیمار و جلوگیری از احساس درد، ناحیه مورد نظر را بی‌حس می‌کنند. برای دسترسی به کانال ریشه دندان باید از ابزار مناسبی استفاده کرد تا درون دندان را دریل کنند. بعد از انجام این دسترسی، پالپ کانال، بافت عصبی که پوسیده شده است و باکتری‌ها تخلیه می‌شوند.

مراقبت‌های بد از کانال ریشه
رعایت مواردی مانند بهداشت دهان و دندان از رسیدن موقعیت دندان‌های شما به این مرحله جلوگیری می‌کند پس تا می‌توانید در مراقبت‌های لازم کوشا باشید. بعد از این مرحله، روال کار کمی تغییر می‌کند، بعضی از پزشکان دندان را به مدت یک هفته پانسمان می‌کنند تا اگر عفونتی وجود دارد، نمایان شود. برخی دیگر همان موقع حفره دندان را پر و پس از پر کردن، قسمت خارجی دندان را با کامپوزیت پر می‌کنند. بعد از گذشت مدت کوتاهی اگر همه چیز درست بود و دردی احساس نمی‌کردید، طبق نظر دندانپزشک می‌توانید از داروهای ضدالتهابی استفاده کنید. توجه داشته باشید که به دلیل نازک شدن دیواره‌های تاج دندانتان، مراقبت‌های بیشتری را مد نظر داشته باشد تا مشکلی برای پروسه درمانتان پیش نیاید.

کانال ریشه دندان و عصب‌کشی

کلام آخر
همان طور که اشاره کردیم یکی از روش‌هایی که می‌تواند شما را از دردهای شدید نجات دهد، کانال ریشه دندان یا عصب‌کشی است که در واقع عصب دندان را از کار می‌اندازند.
کلینیک دندانپزشکی در زعفرانیه دکتر حسین بهمنی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد، تنها کافی است یک بار مراجعه کنید تا متوجه شوید گزینه مطلوبی را انتخاب کرده‌اید. برای اطمینان از خدمات و نمونه کارها کافی است سری به پیج اینستاگرام بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر هم می‌توایند از طریق شماره‌های موجود، با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.