ایمپلنت بهتر است یا روکش

ایمپلنت بهتر است یا روکش

محتوای جدول

برای یافتن پاسخ ایمپلنت بهتر است یا روکش با ما همراه باشید.

داشتن یک لبخند زیبا به تمام افراد اعتماد به نفس و زیبایی می­‌بخشد. دندان‌هایی سالم و زیبا در داشتن خنده‌­ای زیبا نقش زیادی دارند. روکش و ایمپلنت از روش‌هایی هستند که هنگام از دست رفتن دندان‌­ها و یا آسیب دیدن آن­‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر قصد ایمپلنت یا روکش دندان را دارید و از خود سوال می‌کنید که ایمپلنت بهتر است یا روکش؟ در ادامه مطلب از سایت دکتر حسین بهمنی همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

مزایا و معایب ایمپلنت

ایمپلنت­ جایگزین دندان طبیعی می­‌شود و نقش ریشه دندان را دارد. از مزایای آن‌ها می‌­توان به مواردی مانند بادوام بودن، پایدار بودن و عمر زیاد اشاره کرد. همچنین ایمپلنت مستقیم به استخوان وصل می‌شود. در واقع ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته است. لذا به دندان‌­های اطراف آسیبی وارد نمی­‌کند.

این روش درمانی معایبی نیز به همراه دارد از جمله:

  • باید در ابتدا دندان خود را بکشید، به همین دلیل تنها در صورتی این روش توصیه می‌شود که دیگر راهی برای نجات دندان طبیعی وجود نداشته باشد.
  • همچنین ایمپلنت­‌های دندان بسیار گران هستند و بسیاری از بیمه‌ها آن را تحت پوشش قرار نمی­‌دهند.

مزایا و معایب روکش

قبل از بیان ایمپلنت بهتر است یا روکش باید بگوییم که برای افرادی که به دنبال دندان­‌های زیباتر هستند روکش­‌ها بهترین گزینه می‌باشند. روکش‌ها سرامیک نازکی هستند که روی سطح دندان قرار می‌گیرند. این روش مزایا و معایبی دارد که در اینجا به برخی از آن­‌ها اشاره می­‌کنیم، از جمله معایب آن عبارتند از:

  • در صورتی که روکش درست به دندان چسبیده نشود حرکت می­‌کند. سپس دندان از لثه فاصله می‌گیرد. در نهایت باعث بیماری­‌های دندان و لثه خواهد شد.
  • همچنین طول عمر پایینی دارد و در بهترین حالت عمر آن­‌ها بین 10 تا 15  سال می­‌باشد.

برخی از مزایای روکش دندان نسبت به ایمپلنت‌ها عبارتند از:

  • صرفه‌جویی در زمان به دلیل دوره درمان کوتاه
  • دندانی کشیده نخواهد شد.
  • همچنین عوارض کمتری دارد و روند بهبودی کوتاه است و از همه مهم‌­تر دندان طبیعی شما در این روش حفظ می‌­شود.
ایمپلنت یا روکش
ایمپلنت یا روکش

ایمپلنت بهتر است یا روکش

استفاده از ایمپلنت یا روکش بستگی به دندان‌های شما دارد. از ایمپلنت زمانی استفاده می‌شود که دندان از دست رفته است. ولی روکش‌ها بیشتر جنبه زیبایی دارند. اگر دندان‌های شما سالم هستند و فقط مشکلات ظاهری مانند لکه، فاصله بین دندان‌ها و آسیب‌های کوچک دارند روکش گزینه خوبی برای شما است. اما اگر با مواردی مانند از دست رفتن دندان، تحلیل لثه و استخوان مواجه هستید، بهتر است از ایمپلنت استفاده کنید.

در صورتی که دندان آسیب دیده یا پر شده باشد از روکش استفاده می‌شود. زمانی که دندانی را پر می­‌کنید دیواره‌های دندان نازک می‌شوند و مقاومت آن پایین می­‌آید. به همین دلیل از روکش استفاده می­‌شود تا علاوه بر حفظ زیبایی دندان­‌ها، مقاومت آن را نیز بالا ببرند. هرچند عمر آن مانند ایمپلنت بالا نیست اما تلاش دندانپزشکان بر حفظ دندان­‌های طبیعی افراد می‌­باشد.

آیا امکان کامپوزیت روکش دندان وجود دارد؟

در صورتی که به دنبال لبخندی زیبا هستید و یک یا تعدادی از دندان‌های شما دارای روکش هستند. اولین سوال شما این است که آیا می‌توان روی روکش دندان را کامپوزیت کرد؟ برای پاسخ باید بگوییم این امکان وجود ندارد. به این دلیل که مواد کامپوزیت به دندان روکش شده نمی‌چسبند. بعد از یک الی دو هفته کامپوزیت جدا خواهد شد.

نتیجه گیری

در این مطلب به سوال ایمپلنت بهتر است یا روکش پاسخ دادیم. روکش و ایمپلنت، دو روش درمانی بسیار کاربردی و خوب در دندانپزشکی محسوب می­‌شوند. اما باید در نظر داشته باشید که هر کدام برای برخی از افراد و با شرایط ویژه‌ای مناسب هستند. بنابراین بهتر است قبل از استفاده از این روش‌ها با تفاوت­‌های آن­‌ها و امکان استفاده هر کدام در شرایط خاص خود، بیشتر آشنا شوید. روش ایمپلنت از تحلیل رفتن استخوان فک و لثه‌­ها جلوگیری می‌کند. اما اگر دندان قابل بازیابی باشد توصیه می­‌شود از روکش استفاده کنید. کلینیک تخصصی دکتر حسین بهمنی تمام خدمات دندانپزشکی را از جمله روکش و ایمپلنت در شمال تهران را ارائه می­‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویزیت آنلاین رایگان