سوالات رایج در خصوص ایمپلنت دندان

بهترین دکتر ایمپلنت

محتوای جدول

به سوالات شما در خصوص ایمپلنت دندان پاسخ داده‌ایم

ایمپلنت دندان چیست؟ از چه بخش‌هایی ساخته شده است؟ در ساخت آن از چه متریالی استفاده شده است؟ آیا هزینه‌ آن بالا است؟ محدودیتی در تعداد ایمپلنت وجود دارد؟ عمل جایگزینی دندان به‌ وسیله ایمپلنت با درد همراه است؟ سن مناسب ایمپلنت چه زمانی است؟ آیا جایگزینی دندان با این روش عوارض دارد؟ آیا درصد موفقیت کاشت دندان به این روش در افراد سیگاری پایین‌تر است؟

پرسش‌های بالا پرسش‌هایی است که معمولاً افراد زمانی که قصد ایمپلنت کردن دندان‌های خود را دارند با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند. در این مطلب از سایت دکتر حسین بهمنی پاسخ برخی از این سوالات را بیان نمودیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک پایه است که به جای ریشه دندان از دست رفته در استخوان فک کاشته می‌شود،جنس آن فلزی و عمدتاً از تیتانیوم می‌باشد. در ساخت آن از چه متریالی استفاده شده است؟ امروزه ایمپلنت از جنس تیتانیوم ساخته می‌شود.

بخش‌های مختلف

از سه بخش تاج دندان، کانکتور و پایه ایمپلنت ساخته شده است. تاج دندان به صورتی طراحی می‌شود که مشابه دندان طبیعی باشد؛ جنس آن از سرامیک است. کانکتور (اباتمنت) وسیله‌ای است که با کمک آن تاج دندان مصنوعی روی پایه‌ ثابت نگه داشته می‌شود و اکثر اوقات به شکل شش وجهی یا هشت وجهی است. پایه‌ (پست، فیکسچر) یک پیچ از جنس تیتانیوم است که دندانپزشکان آن‌ را به استخوان فک جوش می‌دهند تا یک پایه محکم و مطمئن برای تاج دندان مصنوعی به وجود آید.

آیا هزینه‌ ایمپلنت دندان بالا است؟

در نگاه کوتاه مدت این روش نسبت به روش‌های دیگر جایگزینی دندان نظیر بریج یا دندان مصنوعی شاید هزینه بیشتری در پی داشته باشد. اما با توجه به اینکه این روش تقریباً هرگز نیاز به تعویض پیدا نمی‌کند می‌توان گفت در بلند مدت هزینه کم‌تری نسبت به روش‌های دیگر در پی دارد.

محدودیت در تعداد ایمپلنت

محدودیتی در تعداد ایمپلنت‌هایی که جایگزین دندان‌ها می‌شوند وجود ندارد از یک دندان تا تمامی دندان‌ها را می‌توان با آن جایگزین کرد. نیازی به ایمپلنت برای تمام دندان‌ها نیست. دو عدد برای فک پایین و چهار عدد برای نگه داشتن یک دست کامل دندان کفایت می‌کند.

آیا عمل جایگزینی دندان به وسیله ایمپلنت با درد همراه است؟

درد عمل جایگزینی دندان به‌ وسیله ایمپلنت دردی قابل تحمل است و دندانپزشکان برای تسکین این درد داروهایی نظیر ایبوپروفن یا مسکن‌های ضعیف را تجویز می‌کنند.

 ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان

عمل جایگزینی دندان به وسیله ایمپلنت چگونه انجام می‌شود؟

گام اول عمل جراحی است بیمار طی این عمل معمولاً بیمار تحت بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرد. طی این عمل دندانپزشک در استخوان فک بیمار سوراخی را ایجاد می کند و سپس پایه ایمپلئت را با پیچ در استخوان فک قرار می‌دهد. پس از یک دوره‌ چهار الی شش ماهه، لثه پایه را می‌پوشاند. پس از جوش پایه و استخوان فک، نوبت کانکتورها است که این کار با یک عمل جراحی انجام می‌شود. در مرحله‌ آخر تاج دندان بر روی کانکتورها قرار می‌گیرد و با سیمان مخصوص دندانپزشکی در جای خود فیکس می‌شود و با پیچ حکم می‌شود.

آیا جایگزینی دندان با ایمپلنت عوارض دارد؟

از آنجا که برای اجرای ایمپلنت نیازمند عمل جراحی هستیم و هر عمل جراحی دارای عوارض کوتاه مدتی است، پس جایگزینی با این روش هم دارای عوارض کوتاه مدتی است. عوارضی نظیر کبودی، درد و ورم از جمله عوارض کوتاه مدت آن است.

آیا درصد موفقیت کاشت دندان به این روش در افراد سیگاری پایین‌تر است؟

از آنجاکه نیکوتین و دیگر مواد سمی دود سیگار باعث طولانی شدن مدت زمان بهبود زخم‌ها در دهان می‌شوند؛ از این رو می‌توان گفت احتمال موفقیت کاشت دندان به این روش در افراد سیگاری پایین‌تر است.

نتیجه گیری

در این مطلب شما را برخی سوالات رایج در خصوص ایمپلنت دندان آشنا نمودیم. کلینیک دکتر حسین بهمنی به عنوان یکی از بهترین کلینیک‌های شمال تهران می‌تواند با فراهم کردن بهترین شرایط، امکان بهره‌مندی از خدمات دندانپزشکی از جمله ایمپلنت دندان را در محیطی آرام و بهداشتی برای شما به ارمغان بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویزیت آنلاین رایگان