کامپوزیت بهتر است یا لمینت ؟

محتوای جدول

مقایسه دو روش لمینت و کامپوزیت و بررسی مزایا و معایب هرکدام

در نهایت با کاپوزیت یا لمینت میتوان دندان های سفید و ردیفی داشت ؛ اما سوال مهم این است که  کامپوزیت بهتر است یا لمینت ؟ در اطراف‌ خود تعداد زیادی از افراد را می‌بینیم که با روش ترمیمی، دندان‌های خود را زیبا کرده‌اند و وقتی می‌خندند، یک سری دندان زیبا، مشخص می‌شود؛ اما در نهایت نمی‌دانیم اگر خودمان خواستیم دندان‌هایی ردیف و سفیدی داشته باشیم؛ کدام روش را انجام دهیم .

بیشتر افراد بعد از اینکه تصمیم گرفتند، دندان‌های ردیف و سفیدی داشته باشند؛ از خود می‌پرسند لمینت بهتر است یا کامپوزیت؛ در این شرایط بیشتر مراجعه کنندگان به تفاوت قیمت کامپوزیت و لمینت توجه می‌کنند. از آن‌جا که کامپوزیت روش ارزان‌تری است؛ بیشتر افراد ترمیم دندان به روش کامپوزیت را انتخاب می‌کنند.

این طرز تصمیم‌گیری کاملا غلط است.

 دو روش لمینت و کامپوزیت، هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارد و دندانپزشک ترمیمی، براساس وضعیت دندانی شما، طرح درمان را انتخاب می‌کند.

هر دوی این روش‌ها، در اصل پلیمرهایی از روکش دندانی هستند؛ لمینت یک سری مواد به خصوص دارد وکامپوزیت هم از مواد دیگری تشکیل شده است. در علم دندانپزشکی ترمیمی به این روکش‌ها، ونیر نیز می‎‌گویند.

 پس دو نوع ونیر داریم:

  • – ونیر کامپوزیتی
  • – ونیر لمینت یا پرسلن
درباره ونیر کامپوزیتی باید بگوییم که، کامپوزیت، ماده‌ای رزینی است که روی دندان کشیده می‌شود. این ماده می‌تواند شکل و رنگ دندان را اصلاح کند.

 به همین طریق تمام دندان‌ها یک دست و یک‌رنگ می شوند.

ونیرهای کامپوزیت دارای مزایایی نسبت به لمینت هستند؛ که مهمترین آنها هزینه کامپوزیت است. به طور متوسط هر 1 واحد لمینت 2 برابر یک واحد کامپوزیت هزینه دارد. این مبلغ برای 8-16 دندان، هزینه قابل توجهی می‌شود. خصوصا اینکه روش‌های ترمیمی-زیبایی، تحت پوشش بیمه‌ها نیستند.

یکی از مهم‌ترین مزایای روکش کامپوزیتی، درمان یک جلسه‌ای آن است. تصور کنید که فرد پرمشغله‌ای هستید و باید برای هربار ویزیت در دندانپزشکی، از مدیران خود مرخصی بگیرید. مادرانی که فرزند کوچک دارند هم یک جلسه‌ای بودن درمان برای آنها بسیار مهم است. بنابراین اگر دوست دارید بدانید که کامپوزیت بهتر است یا لمینت، باید به برنامه زمانی خود نیز توجه کنید.

در همین یک جلسه، ماده پلیمری رزین، به طور تک به تک روی دندان کشیده می‌شود؛ سپس با  تابش طیف نوری مخصوص، این رزین یا همان کامپوزیت، روی دندان خشک می‌شود.
در نهایت با روش‌های مناسب، دندان صیقلی و زیبا می‌شود. انگار دندانپزشک روی دندان شما مجسمه‌سازی می‌کند.

دندانپزشک ترمیمی، تنها روی دندان شما رزین نصب می‌کند؛ بنابراین با سطح مینای دندان شما کاری ندارد و به آن آسیب نمی‌زند.

افرادی که در طی درمان ترمیمی دندان از کامپوزیت استفاده می کنند؛ معمولا دندان‌هایشان تغییر رنگ داشته است. این تغییر رنگ ممکن است به علل زیر ایجاد شده باشد.

  • *درمان کانال ریشه
  • *لکه‌های ناشی از آنتی بیوتیک یا سایر داروها
  • *استفاده بیش از حد فلوراید
 

استفاده از ونیر کامپوزیتی به علل نامرتبی دندان‌ها

  • *پر کردگی وسیع
  • *دندانهای پوسیده
  • *دندان های خرد شده یا شکسته
  • *دندان‌های نامرتب، ناهموار یا نامنظم 
  • *دندانهایی با فاصله زیاد
  •  

لمینت زیباتر است یا کامپوزیت

 

در مورد تفاوت ظاهری لمینت و کامپوزیت، باید بگوییم که هر دو روش، اگر به دست دندانپزشکان ترمیمی ماهر انجام شوند؛ بسیار زیبا هستند؛ نمای طبیعی دارند و لبخند فرد را گیرا می‌کنند.اگر می‌خواهید بدانید کامپوزیت بهتر است یا لمینت؛ قطعا لمینت بهتر است زیرا در لابراتوار، تولید می‌شود.

 

پس چرا کامپوزیت تابلوتره ؟

متاسفانه بسیاری از افرادی که دندان‌های خود را کامپوزیت می‌کنند؛ برای مراجعه به دنبال‌ کلینیک‌هایی می‌روند که قیمت را مزیت رقابتی خود قرار می‌دهند. بنابراین، به دلیل هجوم مراجع اصلا وقت کافی برای درست روکش کردن دندان نمی‌گذارند. نه رزین را درست بر دندان می‌کشند و نه درست صیقل می‌دهد. در چنین شرایطی اگر می‌خواهید بدانید کامپوزیت بهتر است یا لمینت؛ قطعا لمینت بهتر است زیرا در لابراتوار، تولید می‌شود.

مزایای لمینت دندان چیست ؟

در مقابل ویژگیهای کامپوزیت دندان، نقایصی هم وجود دارد که روش لمینت، آن را برطرف کرده است.

1- ماندگاری لمینت :

روکش های لمینت پرسلن، مدت زمان بیشتری روی دندان باقی می‌مانند. اگر لمینت به درستی برای شما گذاشته شود؛ تا 15-20 سال بعد، نیازی به ترمیم ندارد. این درحالی است که کامپوزیت را مانند ترمیم ناخن، باید چندوقت یک بار ترمیم کرد.

2- ظرافت بیشتر لمینت

انواع لیمنت به دلیل تولید لابراتواری، بسیار ظریف و نازک‌اند؛ ازآنجا که دقیقا به قالب دندان فرد ، تولید می‌شوند؛ نمای بسیار ظریفی دارند. بنابراین اگر در ذهنتان می‌پرسید که کامپوزیت بهتر است یا لمینت، از جنبه ظرافت، لمینت بهتر است.

3- دوام رنگ :

نوع مواد لمینت بسیار مرغوب است؛ صیقلی بودن این روکش‎‌ها، خلل و فرج کامپوزیت را ندارد؛ بنابراین ذرات مواد غذایی روی آن‌ها نمی‌مانند و لمینت تغییر رنگ نمی‌دهد.

این در حالی است که اگر روکش کامپوزیت بگذارید؛ باید به شدت مراقب خوردن نوشیدنی‌ها و مواد غذایی باشید تا دندان‌های‌تان رنگ نگیرند.


پس یک مورد دیگر به پاسخ سوال، کامپوزیت بهتر است یا لیمنت، اضافه شد: ” مواد رزینی ونیرهای کامپوزیتی در برابر آسیب و تغییر رنگ بسیار آسیب پذیرتر است.”

 

فرق لمینت کامپوزیتی و سرامیکی در یک کلام

 تشخیص انتخاب روش کامپوزیت یا لمینت، اصلا به عهده بیمار و حتی دندانپزشک عمومی نیست. برای انتخاب روش درمان و اینکه برای شما کامپوزیت بهتر است یا لمینت؛ حتما باید به دندانپزشک متخصص ترمیمی، مراجعه کنید تا با توجه به شرایط شما، یکی از این دو روش یا ترکیبی از هر دو را برای‌تان انجام دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویزیت آنلاین رایگان