مراقبت از ارتودنسی حین درمان

مراقبت از ارتودنسی حین درمان

محتوای جدول

اهمیت مراقبت از ارتودنسی حین درمان بسیار زیاد است.

ارتودنسی یکی از روش‌های زیبایی دندان به شمار می‌رود و امروزه نیز طرفداران فراوانی پیدا کرده است. از جمله سوالاتی که معمولا برای افراد علاقه‌مند به انجام ارتودنسی مطرح می‌شود نظیر ارتودنسی درد دارد؟ مراقبت از ارتودنسی چگونه است؟ و … هستند. اگر شما نیز جز کسانی هستید که سوالاتی از این قبیل در ذهن دارید حتما در ادامه با سایت دکتر حسین بهمنی همراه باشید.

مراقبت‌های حین درمان ارتودنسی چگونه است؟

ارتودنسی دندان راهی برای صاف کردن و مرتب کردن دندان‌ها است و تاثیری فوق‌العاده در زیبایی چهره و لبخند افراد دارد.ارتودنسی نیاز به انجام مراقبت‌های خاصی در طول درمان دارد. مراقبت از ارتودنسی و دندان‌ها باید همواره حین درمان انجام شوند. ذرات غذا به براکت‌ها می‌چسبند و در صورتی که شسته نشوند احتمال پوسیدگی دندان و عفونت لثه وجود دارد.

حین درمان ارتودنسی چگونه مسواک بزنیم؟

حین درمان ارتودنسی باید همیشه بهداشت دهان را رعایت کنید و مسواک بزنید. مراقبت از ارتودنسی بسیار اهمیت دارد. در طول درمان باید همیشه سر مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه، قرار دهید و با حرکات شبیه به جارو کردن از لثه به سمت دندان حرکت کنید. با حرکات چرخشی مسواک را روی دندان بکشید. براکت ارتودنسی نیز نیاز به مسواک زدن دارد. موهای مسواک را به داخل سوراخ‌های براکت با فشار وارد کنید. همیشه از تمیز شدن زیر سیم براکت نیز مطمئن شوید. می‌توانید با استفاده از فرچه مخصوص این کاررا انجام دهید. همه سطوح دندانی باید تمیز شوند و از اینکه چیزی لابلای دندان‌ها گیر نکرده باشد اطمینان حاصل کنید.

عدم رعایت بهداشت دهان حین درمان ارتودنسی چه عوارضی دارد؟

ذرات غذای روی براکت‌ها و دندان‌ها را تمیز کنید. در غیر این صورت باکتری‌ها فعالیت خود را شروع کرده و فرایند پوسیدگی آغاز می‌شود. مینای دندان بر اثر اسید حاصل از فعالیت باکتری‌ها ضعیف می‌شود و کم کم از بین می‌رود. ایجاد لکه‌های سفید بر روی دندان نشانه شروع پوسیدگی است. لثه نیز به علت فعالیت باکتری‌ها ملتهب و مستعد عفونت می‌شود. با پیشرفت عفونت لثه استخوان فک نیز درگیر عفونت می‌شود و در نهایت دندان از بین می‌رود. براکت هنگام مراقبت از ارتودنسی باید کاملا تمیز شود در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن دندان‌ها وجود دارد.

ارتودنسی دندان
ارتودنسی دندان

تغذیه در درمان ارتودنسی باید چگونه باشد؟

مصرف برخی از مواد خوراکی باعث آسیب رسیدن به دندان و در نهایت خرابی آن‌ها می‌شوند. خوراکی‌هایی مانند غذاهای نشاسته‌ای، چیپس و پفک به علت اینکه به دندان‌ها می‌چسبند، در طولانی مدت باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شوند. غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی نیز باعث فرسایش مینای دندان می‌شوند. حتما بعد از هر بار غذا خوردن دهانتان را بشویید و از تمیزی دندان‌ها مطمئن شوید. در اوایل ارتودنسی که تازه براکت گذاشته‌اید ممکن است دندان‌ها حساس شده و درد بگیرند به همین دلیل در این دوران سعی کنید غذاهای نرم مانند ماست، سوپ، آش، پوره سیب زمینی، برنج، فرنی، شیر برنج و … را میل کنید.

خوردن بعضی غذاها که ممکن است باعث خم شدن یا شکستن سیم‌های براکت شوند در این دوران ممنوع هستند. غذاهای سفتی مانند تخمه یا آجیل یا میوه‌هایی مانند سیب و هویچ بهتر است در این دوران برای مراقبت از ارتودنسی مصرف نشوند. همچنین از غذاهای چسبنده مانند آدامس و شکلات اجتناب کنید زیرا باعث شل شدن سیم‌های براکت می‌شوند. 

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت زیبایی و داشتن لبخندی زیبا، انجام ارتودنسی و صاف و یک‌دست کردن دندان‌ها، امری مهم و ضروری به نظر می‌رسد. مراقبت از ارتودنسی بعد از انجام آن امری ضروری است. انجام ارتودنسی توسط یک متخصص با تجربه و یک پزشک حاذق می‌تواند تجربه لذت‌بخشی برای شما باشد. اگر قصد انجام ارتودنسی دارید به شما یکی از حاذق‌ترین و مجرب‌ترین پزشکان در زمینه ارتودنسی، دکتر حسین بهمنی عضو انجمن دندانپزشکان ترمیمی و همچنین عضو آکادمی دندانپزشکان زیبایی آمریکا AACD را پیشنهاد می‌کنیم. در این راستا با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید. کارشناسان کلینیک شما را در این راه کمک خواهند کرد و مراقبت‌های اساسی را به شما خواهند گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویزیت آنلاین رایگان